Om je mailinglijst snel te laten groeien is een gratis weggever het ideale middel. Jij biedt de gratis weggever op je website aan en stuurt deze op naar het e-mailadres van de geïnteresseerde. Op deze manier haal je mensen over om zich op jouw mailinglijst in te schrijven.
Inhoudsopgave
Waarvoor wil je mensen op je mailinglijst?
Als je in de statistieken van een willekeurige website kijkt, zul je waarschijnlijk iets opvallends zien. Gemiddeld keert zo’n 90% van de bezoekers op je website niet meer terug naar je website. Dit zijn potentiële klanten die dus niet meer op je website terugkomen en geen klant bij je worden. Dit kun je ondervangen door on top off mind te blijven bij deze bezoekers. En dit kun je doen door hen regelmatig een e-mail te sturen. Door elke week een mail met waardevolle informatie te sturen, met bijvoorbeeld een link naar een artikel, houd je contact met je website bezoekers.
Tussen de waardevolle informatie kun je af en toe een mailing versturen die commerciëler is.
Dat klinkt heel makkelijk maar de tijd dat je “Schrijf je in op onze nieuwsbrief” op je website kon zetten en dat bezoekers zich inschreven, ligt ver achter ons. Daarom moet je iets anders verzinnen en dat is bijvoorbeeld door iets waardevols weg te geven, de gratis weggever!
Geef altijd iets van waarde
Het belangrijkste waar een gratis weggever aan moet voldoen is dat het waardevol is voor jouw doelgroep. Mensen moeten echt iets aan jouw informatie hebben. En het gevoel hebben dat ze voor deze informatie bij de concurrent moeten betalen.
Voorbeelden van een waardevolle gratis weggever:
- Een e-book, bijvoorbeeld een handleiding of een stappenplan over een bepaald onderwerp;
- een online trainingsprogramma, bijvoorbeeld met uitleg om iets te maken of hoe iets werkt;
- een deel van een betaald product, bijvoorbeeld de eerste 7 hoofdstukken van een boek;
- een videoserie;
- een podcast;
- gratis software;
- een gratis scan;
- een gratis intake, bijvoorbeeld een Skype sessie.
Het beste is het om je gratis weggever digitaal te maken. Een digitaal product kun je namelijk oneindig opschalen. De laatste 2 voorbeelden die ik hier boven noemde zijn daarom niet voor iedereen geschikt. Stel je voor dat je ineens honderden aanvragen voor een gratis Skype sessie krijgt. Dan ben je een flinke tijd gratis aan het werken!
Je hebt een gratis weggever, en dan?
De gratis weggever is niet iets dat op zichzelf staat maar onderdeel van een groter geheel. Het is een begin van een sales funnel waar potentiële klanten in terecht komen. Na het versturen van de gratis weggever moet je er voor zorgen dat er opvolging komt. Dit kan in de vorm van een e-mail cyclus waarin je dieper op de materie in gaat en uiteindelijk een laaggeprijsd product aanbiedt.
Op deze manier zorgt een gratis weggever voor de aanwas van klanten.