Om te weten hoe succesvol je online marketing inspanningen zijn, is het belangrijk om je resultaten te meten. Deze resultaten noemen we conversies en om deze te meten kun je gebruik maken van de gratis statistieken software van Google: Google Analytics. Lees in dit artikel hoe je eenvoudig conversies met Google Analytics kunt meten.
Inhoudsopgave
Conversie meten met Google Analytics.
Conversies heten in Google Analytics doelen. Als je in Google Analytics inlogt, zie je in het menu aan de linkerkant de optie Conversies. Hier zie je de behaalde conversies in de opgegeven periode. Om het meten van conversies te activeren, moet je naar het onderdeel Beheerder in Google Analytics gaan.
Welke doelen kun je meten met Google Analytics?
Doelen kun je in 4 hoofdcategorieën indelen:
- Opbrengst – bijvoorbeeld een voltooide aankoop of download
- Acquisitie – bijvoorbeeld een aanmelding
- Vraag – bijvoorbeeld contact opnemen
- Betrokkenheid – bijvoorbeeld een video afspelen
De meest gebruikte zal “Opbrengst” zijn.
Een doel aanmaken in Google Analytics
Links onderin vind je de optie Beheerder, klik hier op en selecteer het account waar je het doel voor wil instellen. In het scherm dat je krijgt, staat Doelen in de rechterkolom.
Vervolgens klik je op de button Nieuw Doel.
Vervolgens ga je de het doel instellen:
- Bij naam geef je een omschrijving van het doel, bijvoorbeeld “Offerte aanvraag”, “Bestelling” of “E-book download”. Net wat voor doel je in gaat stellen.
- Bij Type kies je het soort conversie. In dit voorbeeld gebruiken we een offerte aanvraag en de aanvraag is compleet als de bezoeker op de bedank pagina komt.
- Klik op de button Doorgaan.
De laatste stap is om de pagina in te vullen. Als de bezoeker op deze pagina komt, is er sprake van een conversie. In dit voorbeeld vult een bezoeker een offerte in en als er op “Verstuur” geklikt wordt, wordt de bezoeker naar een bedank pagina (bedankt.html) gestuurd. Deze pagina vullen we in Google Analytics in.
- Bij Bestemming vul je de pagina naam in
- Optioneel kun je de waarde en een trechter invullen
- Je kan het doel verifiëren, hiermee kun je zien hoeveel conversies je gehad zou hebben in de afgelopen 7 dagen
- Klik op Opslaan
Het doel is nu aangemaakt.
In je Google Analytics account zie je nu onder het kopje Conversie de conversies.