Het advertentie programma van Google, Google Ads is ideaal als je snel bezoekers en uiteindelijk klanten met je website of webshop wil krijgen. In tegenstelling tot SEO waar het een lange periode nodig heeft voordat je een grote stroom bezoekers ontvangt, kun je met Google Ads binnen een paar uur al bezoekers ontvangen.
Inhoudsopgave
Wat is Google Ads?
Google Ads (voorheen Google AdWords en Google AdWords Express) is het online advertentie programma van Google waarmee bedrijven hun producten en/ of diensten kunnen promoten op Google Zoeken, YouTube en andere websites op het internet. Gebruikers kunnen specifieke doelen voor hun campagne instellen, zoals website bezoeken, conversies of telefonisch contact.
Google Ads werkt volgens een veilingsysteem. Als adverteerder kan je bieden op zoekwoorden en via een algoritme bepaalt Google of en op welke positie je advertentie getoond wordt.
Google Ads werkt met 2 verschillende netwerken:
- Het zoek netwerk. Dit is de zoekmachine van Google waar je een zoekopdracht ingeeft. Boven en onderaan zie je Google advertenties staan. Dit zijn Google Ads advertenties
- Het display netwerk. Dit zijn partners van Google. Eigenlijk zijn dit websites die Google AdSense aan zetten. Advertenties worden pop die websites getoond.
Hoe maak je je eerste Google Ads advertentie?
Het maken van een eerste advertentie gaat in een paar stappen. Allereerst is het natuurlijk nodig om een Google Ads account te hebben. Als je al een Gmail account hebt, kun je deze gebruiken om een Google Ads account aan te maken.
De stappen om een Google Ads advertentie aan te maken.
Bij Google Ads is het belangrijk om een goede structuur aan te houden. In je Google Ads account heb je verschillende levels:
- Je account; dit is de basis voor je campagnes. Hier stel je algemene gegevens in zoals je NAW gegevens en je facturatie gegevens.
- Campagnes; het hoogste niveau voor je advertenties. Hier stel je zaken als het netwerk, de locatie en het budget in.
- Advertentie groepen; zeg maar de categorieën op je website. Er kunnen meerdere advertentiegroepen onder een campagne aangemaakt worden.
- Advertenties; dit zijn de advertenties die je ziet als iemand ergens op zoekt.
1. Begin met het aanmaken van een campagne
Een campagne is het hoogste niveau voor Google Ads. Hier kun je verschillende zaken instellen, zoals:
- Het doel van de campagne
- Het netwerk waar de advertenties getoond moeten worden
- Locatie waar advertenties getoond moeten worden
- Het budget voor de campagne
Begin met het aanmaken van je eerste campagne. In het paginamenu aan de linkerkant klik je op Campagnes.
Vervolgens maak je een nieuwe campagne aan.
Je kiest het doel voor de campagne. En vervolgens selecteer het campagne type en klik op doorgaan.
Geef de campagne een naam. De naam maakt voor Google niet uit maar zorg dat de naam voor je zelf duidelijk is. Vervolgens zie je dat het netwerk al geselecteerd is. Als dit goed is, laat je het zo. Anders pas je het aan.
De volgende punten zijn het instellen van de locatie en de taal.
Daarna geef je het budget op. Dit is wat je maximaal per dag wil uitgeven. En ja kan opgeven op welke manier je wil bieden, bijvoorbeeld richten op conversies.
Klik op “Opslaan en doorgaan” en de campagne is aangemaakt.
2. Aanmaken van één of meerdere advertentiegroepen
Na een campagne is het volgende onderdeel van Google Ads de advertentiegroep. Als je een campagne als een website ziet, dan is de advertentiegroep vergelijkbaar met een categorie op een website of webshop.
Binnen een campagne kunnen meerdere advertentiegroepen bestaan. In de advertentiegroep geef je de zoekwoorden op.
Geef de advertentiegroep een naam en geef zoekwoorden op waarmee de advertentie(-s) geactiveerd moeten worden.
Klik op “Opslaan en doorgaan” en de advertentiegroep is aangemaakt.
3. Aanmaken van de advertentie
Vervolgens kom je in het laatste onderdeel, het aanmaken van de advertentie. Dit is wat iemand straks gaat zien als hij of zij een zoekwoord intikt.
Een advertentie bestaat uit verschillende onderdelen en moet aan bepaalde regels voldoen:
- Een advertentie moet tenminste één zoekwoord bevatten
- Per regel is er een maximum aan het aantal woorden
Een paar tips om een succesvolle advertentie te maken:
- Laat weten wat jouw aanbod uniek maakt
- Vermeld prijzen, kortingen en exclusieve aanbiedingen
- Zorg dat klanten in actie kunnen komen door een duidelijk call-to-action toe te voegen
- Zorg dat de advertentie klopt met de bestemmingspagina
Tevens wordt er meteen een voorbeeld van de advertentie op verschillende netwerken gemaakt.
Google Ads advertentie op mobiel:
Google Ads advertentie op dekstop:
Google Ads advertentie op Display netwerk:
Gefeliciteerd! Je eerste Google Ads advertentie is klaar!