Wat is een anchor text?

Home » Kennisbank » SEO » Wat is een anchor text?

De anchor text of in het Nederlands de anker tekst is de zichtbare, klikbare tekst van een hyperlink. Met behulp van de HTML tag ‘<a href=”http://www.linknaam.nl”>anchor text</a>’ maak je een anchor text aan.

Code voorbeeld

Hieronder zie je de HTML code voor een link waar ook de anchor text in staat. Met een content management systeem zoals WordPress hoef je je geen zorgen over de code te maken. Deze wordt automatisch door de editor aangemaakt als je een link aanmaakt.

anchor text voorbeeld

Waarom is de anchor text belangrijk?

Voor SEO is de anchor text erg belangrijk omdat Google kijkt naar de woorden die gebruikt worden om naar een andere pagina te verwijzen. Dit geld voor zowel de interne als externe links die je op een website plaatst. Idealiter gebruik je het zoekwoord waar je op gevonden wil worden met de pagina waar je naar verwijst als anchor text.

Let er wel op dat Google sinds de Penguin update van April 2012 de anchor text anders behandelt. Als je constant dezelfde term gebruikt om te linken, zal Google dit kunnen bestraffen. Wissel de anchor text daarom af.

Verschillende soorten anchor text

Er zijn verschillende manieren hoe je een anchor text kan gebruiken. Stel dat er een pagina “WordPress website” is waar we een link naar toe willen plaatsen. De belangrijkste zoekterm voor de pagina is ook “WordPress webite”.

  • Exacte match – als je als anchor text “WordPress website” gebruikte, spreken we van een exacte match
  • Gedeeltelijke match – als je als anchor text “goedkope WordPress website laten maken” gebruikt, speken we van een gedeeltelijke match
  • Merknaam – als je als anchor text “Succeswebsite” gebruikt om naar deze website te linken, dan is het een merknaam anchor text
  • Naakte link – een naakte link is de URL van de website, dus succeswebsite.nl.
  • Algemene tekst – een algemene tekst is een tekst die niet relevant is maar algemeen, zoals “klik hier”
  • Afbeeldingen – als je een afbeelding als link gebruikt

Zorg voor variatie in je anchor text

Voor 2012 was het makkelijk om met een zoekterm hoog in Google te komen door in al je links met de zoekterm te gebruiken. Sinds de Penguin update van Google, is Google hier anders naar gaan kijken en werkt deze strategie niet meer. Google kan he zelfs als spammy beschouwen en je bestraffen.

Zorg er daarom voor dat als je naar een pagina linkt, je variatie in de anchor text aanbrengt. Gebruik daarom verschillende termen.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie