Een call to action of oproep to actie is een marketing term voor een tekst of ander element op een website welke er voor moet zorgen dat een bezoeker een bepaalde actie onderneemt. Je kunt denken aan iets kopen, inschrijven voor een nieuwsbrief of contact opnemen.
Inhoudsopgave
Eigenschappen van een goede call to action
Een call to action plaats je op een duidelijk zichtbare plek op de website. Denk hierbij aan plaatsen als:
- Aan het einde van een blog artikel
- Boven “de vouw” op een pagina
- In de sidebar
- Op een bedankpagina
Een goede call to action valt op. Dit kan door een element zoals een knop te gebruiken en deze op te laten vallen door een contrasterende kleur te gebruiken. Dit kan je makkelijk testen door je ogen bijna dicht te knijpen en te kijken welk element het meeste opvalt.
Een call to action bestaat uit een korte, krachtige tot actie oproepende tekst. Denk hierbij aan “Koop nu”, “Bestel hier”, “Neem contact op”.
Let er op dat er per pagina één doel is en dus ook per voorkeur één call to action. Je moet een bezoeker op een pagina als het ware leiden zodat deze de gewenste actie onderneemt. Met meerdere call to actions op een pagina zal de bezoeker keuzestress ervaren en niet weten wat te doen.
Hoe laat je een call to action opvallen?
Het is belangrijk om een bezoeker naar de call to action te leiden daarvoor moet de call to action opvallen. Er zijn verschillende tips die helpen om deze op te laten vallen:
- Gebruik beweging. De ogen van een mens trekken naar beweging toe
- Geef een call to action ruimte
- Laat een call to action meestrollen op de pagina zodat deze altijd in beeld is
- Plaats een call to action in het hoofdmenu
Gebruik de juiste tekst
De tekst van een call to action is belangrijk om een hoge conversie te halen:
- Schep verwachtingen door teksten te gebruiken die aangeven wat de bezoeker krijgt als er op de call to action geklikt wordt, bijvoorbeeld “Probeer X 10 dagen uit” in plaats van “Free trial”
- Wees specifiek met je teksten, vermijd teksten als “Klik hier”
- Stel een bezoeker gerust. Door een extra tekst toe te voegen. Booking.com is hier heel erg goed in.
Call to action voorbeelden
Netflix gebruikt nauwelijks tekst op de pagina en daarbij een grote rode knop waar de aandacht naar toe getrokken wordt. Voor bestaande gebruikers is er de “Sign in” knop.
De website van Nederlands bekendste copywriter Aartjan van Erkel. Een opvallende oranje knop met een opvallende tekst.
Getresponse gebruikt meer tekst maar ook een opvallend grote knop met een duidelijke tekst wat je kan verwachten als je er op klikt.
Google Ads gebruikt een inleidende tekst die de aandacht trekt. De knop is minder opvallend aanwezig.
Vattenfall maakt gebruik van een groot blauw blok met een opvallende gele knop.