Gebruikers van zoekmachines gebruiken zoektermen als ze iets opzoeken. Zoektermen bestaan uit 1 of meerdere zoekwoorden (keywords). Indien een zoekterm 3 of meer zoekwoorden bevat, spreken we van een long tail keyword. Long tail keywords zijn zeer interessant voor SEO optimalisatie omdat er weliswaar minder zoekvolume op is maar de concurrentie veel minder groot is. Long tail keyword zijn erg belangrijk voor een succesvolle SEO strategie.
Inhoudsopgave
Short tail keywords vs long tail keywords
Kort gezegd zitten op short tail keywords een hoog zoekvolume, zijn deze algemener en is de concurrentie groter. Long tail keywords hebben een lager zoekvolume, hebben minder concurrentie en hebben een hogere conversie. Vaak zie je website eigenaren die met SEO beginnen zich focussen op de short tail keywords. Ze willen bijvoorbeeld scoren op de term “vakantie” terwijl hier heel veel concurrentie op zit.
De zoektocht van een bezoeker
De voordelen van long tail keywords worden duidelijker als je de “zoekreis” van een gebruiker nader bekijkt.
- Gebruiker krijgt bekendheid met een product
- Gebruiker gaat informatie over het product zoeken
- Gebruiker zoekt naar alternatieven (prijs, eigenschappen, betere voorwaarden, kwaliteit)
- Gebruikers maakt een koop beslissing
- Gebruiker gaat over tot aanschaf
- Gebruiker evalueert of het product echt bevalt of toch wil ruilen
Bovenstaande zie je ook terug in de zoekwoorden die gebruikt worden.
Iemand begint met het zoeken over manieren om af te vallen en ontdekt dat hardlopen hier geschikt voor is. Na wat speurwerk komt de gebruiker er achter het type hardloopschoen belangrijk is. Hij komt er achter dat hij een neutrale afwikkeling heeft bij het lopen en ziet dat er een paar schoenen geschikt zijn voor zijn lichaam.
Nu gaat hij verder zoeken en vergelijken en uiteindelijk wil hij de Adidas TRX900 N200 (fictieve schoen). Hier gaat hij op zoeken en de websites die gevonden worden hebben een exacte match. Nu is het voor de gebruiker een kwestie van de website te kiezen die hem het meeste aanspreekt en over te gaan tot de koop.
Hopelijk zie je in bovenstaande voorbeeld wat de kracht van een long tail keyword is. Als iemand op “hardloop schoen” zoekt, is dit nog vrij algemeen. Maar als er eenmaal op “Adidas TRX900 N200 kopen” gezocht wordt, dan is de kans groot dat de gebruiker tot een aankoop overgaat.
Waarom zijn long tail keywords belangrijk voor je SEO strategie?
- Long tail keywords zijn specifiek
- Zijn vaak precies wat een gebruiker zoekt
- Converteren beter
- Zijn koopgericht
- Er is minder concurrentie wat ook resulteert in een lagere prijs bij Google Ads
Nog een leuk feitje is dat ongeveer 70% van alle zoekopdrachten in Google uit long tail keywords bestaat.
Hoe kun je aan long tail keywords komen?
Er verschillende manieren om aan long tail keywords te komen. Je kan veel vinden met gratis tools.
Google suggest
Waarschijnlijk heb je deze al eens gezien maar niet gerealiseerd dat je hiermee long tail keywords vindt. Als je een zoekopdracht in Google invoert dan zie je als je een spatie na een woord invoert, een suggestie van Google.
Op deze manier kun je long tail keywords vinden. Bij voorbeeld na het intikken van hardloopschoenen heren een “a” intikken en er komen suggesties te voorschijn. Om alle variaties na te lopen is natuurlijk wel een arbeidsintensief karwei. Gelukkig zijn er 2 gratis tools die deze functie ook uitvoeren:
Google related searches
Naast Google Suggest kun je met dezelfde zoekopdracht nog meer vinden door onderaan de pagina te kijken. Hier toont Google “”Zoekopdrachten gerelateerd aan”.
GSC – prestatie rapport
Als je website al een tijdje online staat en je heb Google Search Console geactiveerd, dan kun je daar ook waardevolle informatie uit halen. In Google Search Console vind je het Prestatie rapport en hierin zie je alle zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. Vaak heb je een pagina niet speciaal op deze zoekterm geoptimaliseerd maar wordt je pagina er wel op gevonden. Als er voldoende zoekvolume op zit, kun je hier een aparte pagina voor aanmaken.
Answer the public
Nog een handige gratis tool is Answer the public. Hiermee kom je er achter welke vragen gebruikers in Google stellen.