Google Ads is het advertentie programma van Google waarmee je op basis van een veiling advertenties kunt tonen. Google Ads maakt gebruik van 2 verschillende netwerken; het Zoek netwerk en het Display netwerk. Als adverteerder kun je zelf bepalen van welk netwerk je gebruik maakt. Je kunt voor 2 afrekenmodellen kiezen: betalen per klik of betalen per 1000 vertoningen.
Inhoudsopgave
Hoe werkt Google Ads?
Per netwerk is dit verschillend:
- Zoek netwerk
Dit is het bekendste netwerk, namelijk de pagina waar je een zoekopdracht in Google geeft. In de zoekresultaten zie je zogenaamde organische en gesponsorde resultaten. De gesponsorde resultaten zijn Google Ads advertenties. - Display netwerk
Dit is het netwerk van Google partners en bestaat uit zo’n 2 miljoen websites. Met dit netwerk kun je 83% van alle internet gebruikers bereiken. Je kunt hier met tekst- en met beeldadvertenties adverteren. Bekende websites in het Display netwerk zijn YouTube, Marktplaats en De Telegraaf.
Werking Google Ads in het Zoek netwerk
In het Zoek netwerk betaal je per klik op je advertentie. Je maakt een Google Ads campagne rond een bepaald thema. Bijvoorbeeld een muziekwinkel. Binnen de campagne maak je advertenties. Een advertentie wordt getriggerd door de zoekwoorden die je instelt. Zo kun je een advertentie tonen als iemand de zoekterm “piano kopen Amsterdam” intikt.
Grote kans dat er meer adverteerders zijn die deze zoekterm in hun campagne hebben. Daarom start Google Ads een veiling en kijkt naar verschillende zaken om te bepalen welke advertentie getoond wordt en op welke plaats de advertentie komt te staan. Dit is onder andere afhankelijk van:
- Het budget dat is ingesteld
- De kwaliteitsscore
- De regio waar het zoekwoord ingegeven wordt
- De bieding op het zoekwoord
De kosten van Google Ads
Als er veel vraag naar een bepaald zoekwoord is, wordt de prijs per klik om te adverteren hoger. Het aantal vertoningen maakt niet uit, je betaalt alleen voor een klik. Als je in een concurrerende markt zit waar de prijs per klik voor een zoekwoord hoog is, zul je op zoek moeten naar goedkope varianten.
Het helpt dan vaak om long tail zoekwoorden te gebruiken. Dit zijn zoekwoorden of eigenlijk termen die uit meerdere woorden bestaan (3 of meer). Vaak zijn deze zoektermen goedkoper om mee te adverteren en specifieker wat ook weer voor een hogere conversie zorgt.
Google Ads voorbeeld
Advertenties van Google Ads kunnen op verschillende manieren getoond worden. Hieronder een voorbeeld van een advertentie in het zoeknetwerk. Aan de linkerkant (1) zie je advertenties en aan de rechterkant zie Google Ads Shopping advertenties (2).
Werking Google Ads in het Display netwerk
In het Display netwerk kun je targeten op zoekwoorden maar ook op de websites waar je wil dat je advertentie getoond wordt. Daarnaast heb je verschillende afrekenmodellen zoals betalen per klik (CPC) en betalen per aantal vertoningen (CPM). Je kunt in het Display netwerk naast tekstadvertenties ook beeldadvertenties zoals video, afbeeldingen of geanimeerde afbeeldingen gebruiken.
En het Display netwerk heeft een heel krachtig onderdeel: remarketing. Met remarketing laat je je advertenties zien aan mensen die al eerder op je website geweest zijn. De advertenties “volgens” website bezoekers op andere websites die zij bezoeken (en die advertenties tonen).
De voordelen van Google Ads
- Je kunt direct hoog in Google staan (in de betaalde resultaten)
- Je kunt op populaire websites adverteren
- Je kunt bezoekers ‘volgen’ met remarketing
- Alles is meetbaar
- Goede targeting mogelijkheden
De nadelen van Google Ads
- De kosten per klik kunnen hoog zijn
- In sommige markten is er veel concurrentie
- Het is complex
- Er zijn veel variabelen die goed moeten staan
- Klikfraude
Beginnen met Google Ads
Wil je Google Ads eens uitproberen? Lees dan het artikel: Beginnen met Google Ads