De PageRank is een cijfer dat de kwaliteit van een website aangeeft. De PageRank is bedacht door de oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin. Het heeft geen directe invloed meer op de ranking van een website, een website met een lage PageRank kan ook op de eerste pagina in Google komen.
Inhoudsopgave
Hoe belangrijk is de PageRank?
Vroeger was dit een hele belangrijke factor om je website hoog te laten ranken. De PageRank keek naar het aantal links naar een website en bepaalde daarmee de PageRank en de hoogte in de ranking. Ook werd gekeken naar de PageRank van de pagina die naar een website toe linken.
Website eigenaren zagen bij de PageRank een cijfer van 0 tot 100 terwijl Google zelf cijfers tussen de 0 en 10.000 hanteert. De naam PageRank heeft trouwens niks met het Engelse woord page voor pagina te maken maar is afkomstig van de achternaam van Larry Page.
Website eigenaren maakten hier veelvuldig misbruik van waardoor het nu één van de 200 geheime Google rankingfactoren is en niet meer zo zwaar meeweegt. Het cijfer zelf wordt ook niet meer vrijgegeven door Google en niet meer bijgewerkt in de Google Toolbar (sinds 2013).
De waarde van de PageRank is dus in de afgelopen jaren afgenomen. Mede omdat het cijfer niet meer te bekijken is en de methode om de PageRank te bepalen veranderd is. Google wil dat website eigenaren zich liever focussen op het maken van kwaliteits content in plaats van zich blind te staren op een zo hoog mogelijke PageRank.
Alternatief voor de PageRank
Als alternatief voor de PageRank kun je tegenwoordig de Moz Toolbar gebruiken. Moz is een grote speler op de SEO markt en heeft een eigen systeem om de waarde van een website te bepalen. Dit doet Moz met Domain Authority (DA) en Page Authority (PA). Daarnaast zie je in de betaalde versie van Moz de Trustflow. De Domain en Page Autority zijn cijfers van 1 tot 100.
Gemiddeld is de Domain Authority van een website 25. Elke pagina op een website heeft een eigen Page Authority.
Waar op richten?
Als je je niet meer op de PageRank moet richten, waar moet je je dan op richten? Vroeger waren zoekmachines makkelijk te beïnvloeden en werkten trucjes om je website hoger in Google te krijgen. Tegenwoordig is Google veel geavanceerder en zal je er voor moeten zorgen om volgens de richtlijnen van Google te werken. Maak waardevolle content voor je bezoekers en denk daarbij aan Google, dan zul je goede resultaten halen en hoger in Google komen.