In Google Analytics spreken we van een bounce als een bezoeker één pagina op de website bekijkt. Na het bekijken van de pagina verlaat de bezoeker de website. De bouncerate is daar een percentage van. De bouncerate bereken je door alle sessies waar één pagina wordt bekeken te delen door het totaal aantal sessies. Het cijfer uit deze berekening noemen we de bouncerate.
Inhoudsopgave
Is een hoge bouncerate erg?
Ja en nee. Een hoge bouncerate hoeft niet altijd erg te zijn. Bijvoorbeeld als je bezoekers op een landingspagina terecht laat komen en de bezoeker informatie vindt die hij of zij zocht. Ook als de bezoeker een handeling uitvoert die jij wenst. In deze gevallen heeft de bezoeker de pagina binnen een half uur verlaten nadat een gewenste actie is uitgevoerd en is de bounce niet erg.
Een ander geval is als bezoekers niet lang op je pagina’s blijven en onverrichte zaken weer wegklikken van je website. In dit geval is een bounce niet gewenst. Je zult dan moeten kijken hoe het komt dat de bezoeker weer weggaat van je website. Dit kan aan de website zelf liggen, bijvoorbeeld als de website traag is of niet aantrekkelijk is of bijvoorbeeld niet leesbaar op een mobiel device. Ook kan het aan de content liggen. De bezoeker verwacht andere content dan op de website staat.
Soft en hard bounce
Er zijn 2 soorten bounces:
- Een soft bounce
- Een hard bounce
Het eerste voorbeeld dat hierboven beschreven wordt is een soft bounce. Een bezoeker komt op je website leest de pagina en vindt dit misschien ook interessant maar weet genoeg en verlaat binnen een half uur de pagina. Google telt dit ook als een bounce. Voor website eigenaren is dit niet heel erg alhoewel dit wel verbeterd kan worden.
Bij het tweede voorbeeld spreken we van een harde bounce. De verwachtingen van de bezoeker komen niet uit. Dit kan aan de website liggen (de pagina laadt niet snel genoeg) of aan de content (de content sluit niet aan bij de verwachtingen van de bezoeker). Het gevolg is dat de bezoeker binnen afzienbare tijd weer terug naar Google gaat
Mogelijke oorzaken van een hoge bouncerate:
- De bezoeker vindt de pagina niet interessant genoeg en verlaat de pagina
- Het duurt te lang voordat de pagina (helemaal) geladen is
- Bezoeker kan de pagina niet goed lezen, pagina is bijvoorbeeld niet geschikt voor mobiel
Wat is de gemiddelde bouncerate?
Volgens Google ligt de gemiddelde bouncerate zo rond de 40% maar er zijn een aantal factoren die hier van belang zijn. Bijvoorbeeld wat voor type pagina is het? Welke industrie? Type website en type pagina.
Om idee te geven van verschillende soorten pagina’s met de gemiddelde bouncerate:
- 20-40% E-commerce websites
- 30-50% Websites voor lead generatie
- 40-60% Normale websites met content
- 70-90% Landingspagina’s
- 70-98% Blogs
Bouncerate verlagen?
Als je vindt dat de bouncerate te hoog is, kun je aan de slag gaan om deze te verlagen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen.
Schrijf killer content
Goede content is belangrijk om bezoeker op je website te houden. Als je goed kan schrijven, schrijf je artikelen dan volgens het AIDA model. Je trekt de aandacht van de bezoeker en houdt deze vast. In de content verwerk je de volgende tip.
Gebruik een call-to-action
Laat een bezoeker niet “zwemmen” maar neem de bezoeker mee. Duw de bezoeker in de richting dat jij wil door een duidelijke cal-to-action op je pagina te plaatsen. Zo weet de bezoeker wat er van hem verwacht wordt.
Gebruik een pop-up
Een pop-up is een laatste redmiddel om je bouncerate te verlagen. Plaats een exit-intent pop-up, dat wil zeggen dat als de bezoeker met zijn muis naar het bovenste gedeelte van de pagina gaat om de pagina af te sluiten of om terug te gaan, er een pop-up verschijnt. Op deze manier kun je bezoekers nog een extra handeling laten doen waardoor je bouncerate verlaagt.
Optimaliseer de snelheid van je website
Test de snelheid van je website. Is de laadtijd van de website rond de 2 seconden of lager? Helemaal goed! Is de laadtijd hoger? Dan moet je aan de slag om deze te verlagen. Lees hier tips voor een snellere website.
Plaats interne links op je pagina’s
Interne links zijn links naar een andere pagina op je website. Door interne links op de juiste plaats op je pagina te plaatsen, kun je er voor zorgen dat bezoekers naar andere pagina’s doorklikken.
Geef de bezoekers opties
Plaats in de tekst en/ of aan het einde van de pagina links naar gerelateerde pagina’s die aansluiten op de pagina waar de bezoeker zich bevindt.
Analyseer en stuur bij
Het belangrijkste is om op de feiten af te gaan. Zorg voor een statistieken tool zoals Google Analytics waarmee je data over je bezoekers kan krijgen. Je kan de data analyseren en op basis van feiten bijsturen.