Conversie in internet marketing betekent het behalen van een bepaalde, van te voren vastgestelde, actie. Je wilt bijvoorbeeld dat een bezoeker op je website contact met je opneemt, een Ebook download of een aankoop doet. Op het moment dat een website bezoeker deze actie uitvoert, spreken we van een conversie.
Inhoudsopgave
Hoe wordt de conversie uitgedrukt?
Conversie is een percentage van het geheel en wordt uitgedrukt in procenten. Als 1 op de 100 bezoekers converteert, spreken we van een conversie van 1% (totaal aantal uitgevoerde acties / totaal aantal bezoekers op de website * 100% = conversie).
Waarom is het belangrijk om de conversie bij te houden?
Met het bijhouden van de conversie kun je bepalen hoe succesvol (of onsuccesvol) jouw marketing inspanningen zijn. Op het internet kun je heel goed zien waar conversie vandaan komt. Je kunt zien of een bezoeker via bijvoorbeeld SEO of Google AdWords op je website komt. Met het conversie cijfer kun je uitrekenen of de investeringen rendabel zijn.
Hoe kun je de conversie op je website meten?
Google heeft een gratis statistieken programma Google Analytics. Binnen Google Analytics kun je doelen op pagina’s activeren. Op het moment dat een bezoeker op zo’n pagina komt, meet Google Analytics dit als een conversie.
Lees dit artikel om zelf doelen op je website in te stellen.
Conversie voorbeelden
Voorbeelden van conversie zijn:
- De verkoop van een product
- Het downloaden van een Ebook
- Het invullen van een formulier
- Contact opnemen
- Een bepaalde tijd op een pagina blijven
Hoe kun je je conversie optimaliseren?
Er zijn verschillende manieren die er voor kunnen zorgen dat je conversie verhoogd wordt. Een handig middel hierbij is het zogenaamde A/B testen. Met een A/B test, test je 2 pagina’s die een klein beetje verschillen om te bepalen welke de beste conversie behaalt. Let er wel op dat A/B testen alleen zinvol is als je veel bezoekers op je website hebt.
Aanpassingen die voor een hogere conversie kunnen zorgen zijn:
- De snelheid van je website verhogen
- Keurmerken toevoegen
- Formulieren verbeteren
- Korter afrekenproces (meerdere pagina’s inkorten tot één pagina)