Een autoresponder is software waarmee automatisch e-mails verstuurd kunnen worden. Een autoresponder helpt om campagnes te automatiseren en om één op één te communiceren met ontvangers. In een andere context is een autoresponder een e-mail die automatisch verstuurd wordt als antwoord op een binnengekomen e-mail. Maar in dit artikel spreek ik over de software die je kunt gebruiken voor je e-mail campagnes.
Inhoudsopgave
Wat kan je met een autoresponder?
Met een autoresponder kan je lijsten aanmaken waar je abonnees op kunt plaatsen. Naar deze lijsten kun je mailings sturen. Je kunt de mailings inplannen en automatisch laten versturen. Bij de duurdere pakketten heb je extra mogelijkheden zoals een cyclus van e-mails verzenden. Bijvoorbeeld na inschrijving op je mailinglijst elke dag een mail voor 7 dagen.
Nog geavanceerdere autoresponders kunnen nog een stapje verder gaan in het automatiseringsproces. Deze kunnen bijvoorbeeld aan de hand van de actie van de gebruiker een actie uitvoeren. Als bijvoorbeeld een mail niet geopend wordt, dan wordt daarna mail A verstuurd. Wordt de mail wel geopend dan wordt mail B verstuurd. Zo kun je je mails super specifiek maken.
Bekende autoresponders
- MailChimp
- Aweber
- Enormail, Nederlandse autoresponder
- Active Campaign
Welke autoresponder kiezen?
Welke autoresponder je kiest, hangt helemaal van je wensen af. Vaak kun je je lijsten exporteren uit je autoresponder en weer toevoegen in een nieuwe autoresponder. MailChimp biedt een pakket waarmee je gratis kunt beginnen. Dit kan tot 2.000 abonnees. Daarna kun je overgaan op een betaald pakket. Bedenk wel dat het gratis pakket niet alle functies heeft maar waarschijnlijk heb je dit in het begin ook niet nodig. Als je eenmaal gewend bent aan e-mailmarketing en je hebt behoefte aan uitgebreidere e-mailmarketing funnels dan kan je kijken naar een autoresponder met meer mogelijkheden.