Conversies op je website meten

Home » Blog » Kennisbank » SEO » Conversies op je website meten

Conversies zijn behaalde doelen en je kunt je voorstellen dat het belangrijk is om te weten hoeveel doelen jouw website behaald. Wat deze doelen ook zijn. Of het nu inschrijving op je mailinglijst of verkopen zijn, het is belangrijk om dit inzichtelijk te krijgen.

Wat voor doelen kun je op een website hebben?

Elke website eigenaar heeft andere doelen op zijn website. Voorbeelden van doelen zijn:

  • verkoop van een product of dienst
  • inschrijvingen op een nieuwsbrief
  • telefoonnummer aanklikken op mobiel
  • contact opnemen
  • bepaalde pagina’s bekijken
  • langer dan een bepaalde tijd op een pagina blijven

Hoe kun je conversies op je website meten?

Eén van de makkelijkste manier om conversies te meten is door gebruik te maken van Google Analytics. Google Analytics heeft een optie “Doelen instellen” en hiermee kun je verschillende soorten conversies meten.

Welke doelen kun je met Google Analytics meten?

verschillende google analytics doelen

Bestemming
Hiermee meet wanneer een bezoeker een bepaalde pagina bezoekt. Dit doel wordt het meest gebruikt. Het wordt vooral gebruikt om te bepalen wanneer een verkoop of een download gerealiseerd is. Denk aan de “betaling succesvol pagina” bij een webshop of “de bedankt voor uw download pagina” bij het downloaden van een gratis e-book.

Duur
Hiermee meet je de tijd die een bezoeker op een pagina is verbleven. De tijd kun je zelf instellen. Dit is handig om te kijken welke artikelen goed gelezen worden.

Pagina’s/schermen per sessie
Hiermee stel je in dat bij een x aantal bezochte pagina’s per sessie een doel is bereikt. Hiermee kun je inzicht krijgen in de populariteit van je website.

Gebeurtenis
Dit doel is om een bepaalde actie op je website te meten. Denk aan het klikken op een knop.

Doelen instellen in Google Analytics

Log in op Google Analytics en ga, als je ingelogd bent, naar het kopje beheer. Kies, indien van toepassing, de juiste website en klik op de optie Conversies > Doelen > Overzicht.

Hier klik je op de button “Doel instellen” om een nieuw doel aan te maken.

google analytics conversies meten

Je komt nu in een scherm om een nieuw doel aan te maken. Klik op de button.

google analytics doel instellen

Je kunt nu uit diverse sjablonen kiezen. Stel dat je conversie doel het downloaden van een Ebook is. Het doel is voltooid als de website bezoeker op de bedank pagina komt nadat het Ebook gedownload is. Noteer de URL van deze pagina.

Om dit doel in te stellen, gebruiken we het sjabloon “Bestemming”. Hierbij wordt de conversie gemeten als de bezoeker op een bepaalde pagina terecht komt. In ons geval download de bezoeker het e-book en wordt dan naar een bedankt pagina gestuurd. Als een bezoeker op deze pagina komt is er spraken van een conversie.

google analytics doel beschrijven

Klik op de button “Doorgaan”. Je komt nu in het 2e scherm.

Bij Bestemming vul je nu de URL van de pagina in zonder het domein. Dus als je URL http://www.websitenaam.nl/bedankt is, dan vul je alleen /bedankt in. Zet de selectiebox op “Gelijk aan”. Eventueel kan je een waarde aan de conversie toewijzen. Zo krijg je een idee wat de conversies opleveren. Door op de link “Dit doel verifiëren” te klikken kun je kijken hoe veel conversies er de afgelopen 7 dagen geweest zijn (als test).

google analytics doel url

Het doel is nu ingesteld. Het betekent dat elke als iemand op de pagina http://www.websitenaam.nl/bedankt komt, er een conversie in Google Analytics gemeten wordt.

Waar kun je de conversies in Google Analytics zien?

Kies via de homepage in je Google Analytics account de website waarvan je de conversies wil bekijken.

In het linkermenu staat helemaal onderaan het kopje “Conversies”. Klik hier op om de conversies te bekijken.

Wat zijn de voordelen van conversies meten met Google Analytics?

Door de conversies te meten krijg je inzicht in hoe succesvol jouw website is. Als je een lage conversie hebt, kun je aanpassingen aan je website doen om te kijken of hiermee de conversie verhoogd wordt. Dit kun je terugzien in Google Analytics.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie