Iedereen heeft wel eens gebruik gemaakt van de zoekmachine Google. Maar hoe werkt Google eigenlijk? Hoe zorgt Google er voor dat de juiste pagina getoond wordt als een gebruiker van de zoekmachine een zoekopdracht intikt? Lees in dit artikel de werking van de zoekmachine Google.
Als je de beste zoekmachine ter wereld wil zijn moet je 3 belangrijke dingen goed kunnen:
- Het internet kunnen doorzoeken
- De pagina’s op het internet kunnen indexeren op je eigen servers
- De pagina’s in de juiste volgorde aan de gebruikers tonen.
Inhoudsopgave
Wat gebeurt er als een gebruiker een zoekopdracht in tikt?
Het eerste wat je moet begrijpen is dat als je een zoekopdracht intikt, zoekt Google niet echt op het internet maar in Google’s index van het internet zoekt. Althans de pagina’s cq websites die Google op het internet kan vinden.
Hoe indexeert Google webpagina’s
Dit doet Google met software welke spiders genoemd worden. Een spider start op een pagina die al bekend is en volgt alle links die op de pagina’s staan. Door de links na te lopen kan de spider nieuwe pagina’s vinden en indexeren.
Hoe werkt zoeken via Google?
Een gebruiker tikt een zoekopdracht in. De software van Google zoekt in de index naar alle webpagina’s met websites die de woorden op de pagina hebben staan welke door de gebruiker zijn ingetikt. Het resultaat kunnen vele honderden tot miljoenen pagina’s zijn.
Hoe bepaalt Google welke pagina’s de gebruiker wil zien?
Door vragen te stellen. Meer dan 200 om precies te zijn. Dit zijn de geheime ranking factoren van Google. Google vraag bijvoorbeeld:
- Is de pagina van een kwaliteitswebsite?
- Staan de zoekwoorden op de website?
- Hoeveel links linken er naar de website?
- Hoeveel van kwaliteitswebsites?
Elke pagina krijgt zo een score toegewezen en de score bepaalt de volgorde waarin de pagina’s aan de gebruiker getoond worden. Dit proces duurt niet langer dan een halve seconde. Google wil altijd de beste resultaten aan de gebruikers tonen.
In de zoekresultaten kun je naast de gratis resultaten, ook advertenties tegenkomen. Ook de advertenties moeten relevant zijn. Als Google denkt dat er geen advertenties zijn die goed bij de zoekopdracht aansluiten, zal er geen advertentie getoond worden.