Een Exact Match Domain, kortweg EMD, is een domeinnaam met een zoekterm exact in de domeinnaam. Een Exact Match Domain heeft als voordeel dat het makkelijk is om te ranken in Google alhoewel Google dit voordeel voor een groot deel teniet gedaan heeft.
Inhoudsopgave
In den beginne
In september 2012 heeft Google een update ingevoerd waarmee het voordeel van een Exact Match Domain voor een groot gedeelte opgeheven is. Voor de update was het zeer eenvoudig om met een website met weinig waardevolle content en een Exact Match Domain hoog in Google te scoren. Door simpelweg een domein vast te leggen en wat content er op te zetten, stond je gegarandeerd hoog in Google met je website.
Waarvoor gebruikt men een Exact Match Domain?
Als je zoekwoorden onderzoek doet, zul je zien dat er rond een hoofd zoekterm een heleboel long term zoektermen zijn met een redelijk zoekvolume. Een populaire markt is bijvoorbeeld de afvallen markt. Om hoog in Google te komen met het zoekwoord “afvallen” is niet zo makkelijk, de concurrentie is namelijk erg groot.
Maar rond dit zoekwoord zijn er een hoop long tail zoektermen met een redelijk hoog zoekvolume. Bijvoorbeeld “afvallen binnen een week”. Het idee is dan om hier een domein voor vast te leggen, zoals afvallenbinneneenweek.nl. Deze website kun je dan gebruiken om bezoekers aan te trekken of om door te verwijzen naar een hoofddomein. Na de update werkt deze techniek dus niet meer zo goed.
Wanneer levert een Exact Match Domain nog voordeel op?
Een Exact Match Domain kan nog voordeel opleveren als je een website maakt met waardevolle content. Maar als je alleen een website maakt met weinig of weinig waardevolle content dan levert zo’n website geen voordeel meer op. Dan is het zelfs nadelig.