Short tail keywords zijn zoekopdrachten die in een zoekmachine gegeven worden met 1 tot maximaal 3 woorden. Door de lengte van de zoekopdracht is deze minder specifiek en kan vaak meerdere betekenissen hebben.
Inhoudsopgave
De voordelen van short tail keywords
Short tail keywords hebben een hoger zoekvolume dan long tail keywords (zoekopdrachten die uit meer dan 3 zoekwoorden bestaan). Er wordt maandelijks door meer mensen op short tail keywords gezocht dan op long tail keywords. Daarbij heeft Google alleen informatie over short tail keywords en niet over long tail keywords. Als je een zoekwoorden onderzoek doet met bijvoorbeeld de zoekhulp planner van Google dan zie je dus alleen de zoekvolumes van short tail keywords.
Nadelen short tail keywords
Hoewel er een hoger zoekvolume op short tail keywords zit, is dit niet meteen een voordeel. Zo is een zoekopdracht met een short tail keywords vaak voor meerdere uitleg vatbaar, de exacte zoekintentie van de gebruiker is niet meteen duidelijk en vaak is de concurrentie veel hoger. Het is dus veel moeilijker om hier goed mee te ranken in de zoekresultaten.
De zoekintentie van de gebruiker is niet altijd duidelijk. Als je je bijvoorbeeld richt op”verzekering” kan de gebruiker hiermee naar een heleboel verschillende dingen zoeken. Wil de gebruiker een verzekering afsluiten of is hij op zoek naar de een zorgverzekering of een overlijdens verzekering. Zoals je ziet kan je hier nog alle kanten mee op.
Een ander nadeel is dat over het algemeen de conversie lager is dan bij long tail keywords. Dit komt omdat de zoekopdracht minder specifiek is. Google is de laatste jaren wel steeds beter in staat om de zoekintentie van een gebruiker te begrijpen.
Voorbeelden van short tail keywords
Zoekopdracht zoals “afvallen”, “hypotheken” en “website laten maken” zijn allemaal voorbeelden van zoekopdrachten met short tail keywords.
Google en shorttail zoekwoorden
Van de jaarlijkse ingevoerde zoekopdrachten is slechts zo’n 30% een shorttail keyword. De rest zijn dus longrail keywords.
Waarom toch shorrtail keywords gebruiken?
Het is voornamelijk goed voor de prestige. Als je op een shorttail keyword goed scoort, geeft dat jouw website aanzien. Daarnaast zijn veel website eigenaren zich niet bewust van het feit dat je je beter op de longrail kunt richten. Mede omdat deze zoekwoorden moeilijker te achterhalen zijn.
Maar richt je niet alleen op de shorttail, de long tail keywords zorgen misschien voor minder bezoekers maar wel voor een hogere conversie.