Een zoekwoord in de context van zoekmachine optimalisatie is een woord of een term die gebruikers van zoekmachines gebruiken om informatie te zoeken. Tevens wordt een zoekwoord gebruikt om een webpagina samen te vatten. Een website eigenaar wil dat de pagina op één bepaald zoekwoord gevonden wordt.
Inhoudsopgave
Verschillende soorten zoekwoorden
In zoekmachine optimalisatie (SEO) onderscheiden we 2 soorten zoekwoorden:
Short tail keywords
Short tail keywords zijn zoekwoorden welke uit maximaal 3 woorden bestaan. Op short tail zit vaak een hoog zoekvolume maar de zoekopdrachten zijn niet heel specifiek en voor meerdere uitleg vatbaar. Daarom is de conversie doorgaans lager op deze zoektermen.
Voorbeelden van zoekopdrachten met short tail keywords:
- hypotheken
- lening
- dieet
Longtail keywords
Long tail keywords zijn zoekwoorden welke uit meer dan 3 woorden bestaan. Op long tail keywords wordt minder gezocht, het zoekvolume is lager maar het voordeel is dat de conversie vaak hoger is. Dit komt omdat de zoekterm gerichter is en er minder concurrentie op deze zoekwoorden is. Geschat wordt dat ongeveer 70% van alle zoekopdrachten long tail zoektermen zijn. Google kan deze niet allemaal in de zoekresultaten opnemen.
Het is vaak een specifieke zoekopdracht. Voorbeelden van long tail zoektermen zijn:
- Adidas TRX 500 kopen
- Beste smart tv voor minder dan 500 euro
- 5 kilo afvallen in 1 week
Zoals je ziet zijn dit specifieke opdrachten. De zoeker weet al vrij goed wat hij of zij wil.
Het belang van zoekwoorden
Zoekwoorden zijn de basis voor een goede SEO strategie. Een goede SEO strategie begint altijd met een zoekwoorden onderzoek zodat je weet waar jouw doelgroep op zoekt en welke zoekwoorden het belangrijkste zijn (waar het hoogste zoekvolume op zit).
Zoekwoorden op je website gebruiken
Zoekwoorden moet je op je webpagina’s op strategische plaatsen terug laten komen. Google kan zodoende zien waar jouw pagina’s over gaan. Strategische plaatsen waar je zoekwoorden moet plaatsen:
- In de URL van de pagina
- In de titel van de pagina
- In de meta tag description van de pagina
- In de kop en de tussen koppen van de pagina
- In de eerste alinea van de tekst
Foutief gebruik van zoekwoorden
Vroeger kon je heel makkelijk hoger in Google komen door zoekwoorden te misbruiken. Deze technieken worden nog steeds door sommige website eigenaren gebruikt. Voorbeelden van zoekwoorden misbruik zijn:
- Gebruik maken van de meta tag keywords door deze vol te stoppen met zoekwoorden
- Zoekwoorden in verborgen tekst op de pagina plaatsen