Wat is SEO?

Home » Blog » Kennisbank » SEO » Wat is SEO?

SEO, of in het Nederlands zoekmachine-optimalisatie, is het geheel aan werkzaamheden dat uitgevoerd wordt om een webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. Of simpel gezegd is het je website hoger in Google krijgen. Door hoger in Google te komen hoopt de website eigenaar meer bezoekers op zijn website te ontvangen en uiteindelijk meer klanten te krijgen.

Waarom SEO toepassen?

De hoogste posities in de zoekresultaten krijgen de meeste klikken op de link en zo de meeste bezoekers. Vooral voor zoektermen die interessant voor een bedrijf zijn (bijvoorbeeld zoektermen die klanten opleveren), is het belangrijk om zo hoog mogelijk in Google te staan. SEO heet gratis te zijn wat niet helemaal klopt omdat je moet investeren in content en andere werkzaamheden om je pagina te optimaliseren. Het is wel gratis in de zin dat je geen advertentie budget hebt. SEO heeft als voordeel op adverteren dat de resultaten blijvend zijn. Als je bij adverteren de advertentie stopzet, krijg je geen bezoekers meer. Alhoewel je dit bij SEO iets moet nuanceren omdat er altijd concurrenten op de loer liggen. Op het moment dat jij niks meer aan je website doet, zal je ingehaald worden door de concurrentie die nog wel met de website bezig is.

De 3 pilaren van SEO

SEO kun in in 3 onderdelen splitsen:

  • De techniek van de website.
  • De content van de website.
  • De populariteit van de website.

De techniek van de website

Bij de techniek van de website moet je denken aan alle technische elementen van de website. Deze moeten dusdanig opgezet worden dat de website goed samenwerkt met de zoekmachines. Denk hierbij aan:

  • Goede, leesbare code zodat de zoekmachines de code goed kunnen lezen.
  • De snelheid van de website. Dit is belangrijk voor bezoekers, zeker voor bezoekers die mobiel internetten.
  • Geoptimaliseerd voor verschillende apparaten. Ook hier is mobiel internet verkeer belangrijk.
  • Veiligheid.

De content van de website

De content is alles wat je op de website plaatst. Denk hierbij aan tekst, afbeeldingen, video’s, audio en documenten. Waar moet je op letten bij het plaatsen van content om hoger in Google te komen?

  • Plaats regelmatig nieuwe content. Google hecht veel waarde aan websites die regelmatig nieuwe content plaatsen. Probeer elke week content te plaatsen.
  • Maak je tekst scanbaar. Lezen op een beeldscherm gaat anders dan in een boek. Website bezoekers scannen de tekst veel meer op het internet. Gebruik hiervoor koppen en tussenkoppen en schrijf korte alinea’s.
  • Plaats het zoekwoord waar je op gevonden wil worden op strategische plaatsen. Bijvoorbeeld in de pagina titel, de meta tag description, in de tekst zelf, in de URL van de pagina en in de afbeeldingen.
  • Maak de content multimediaal, plaats naast tekst ook afbeeldingen, video’s, audio en documenten op de pagina.

Meer informatie over SEO teksten.

De populariteit van de website

De populariteit van een website wordt bepaald door externe factoren. Wat wordt hieronder verstaan?

  • Links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Een dan vooral links van websites die relevant zijn en hoog aangeschreven staan bij Google.
  • Sociale signalen. Hoe vaak wordt er over een artikel “gepraat” op Social Media.

Populariteit is een lastig onderdeel van SEO omdat je dit niet helemaal zelf kunt bepalen. Een goede tip om populair te worden is kwaliteits content op je website plaatsen. Hoe hoger de kwaliteit van de content, hoe meer mensen geneigd zijn om jouw content aan te prijzen in de vorm van links en deel acties op Social Media. Daarnaast kun je het manipuleren door aan link building te doen maar dit is iets wat je beter aan een specialist kan overlaten omdat er de laatste jaren nogal wat ontwikkeling is binnen Google in de vorm van verschillende updates die het moeilijker maken om de boel te manipuleren.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie