Wat is zoekmachine optimalisatie?

Home » Blog » Kennisbank » SEO » Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie of SEO is het geheel aan technieken dat gebruikt wordt om een webpagina hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. In Nederland is er eigenlijk maar één zoekmachine die telt en dat is Google. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit de 2 belangrijkste pijlers: on page en off page, oftewel technieken die je op je website zelf en buiten de website uitvoert.

Waarom zoekmachine optimalisatie inzetten?

Naar schatting begint 80% van de aankopen van een product of dienst met een zoekopdracht in de zoekmachines. Grote kans dus dat jouw klant ook begint met het zoeken naar jouw product en/of dienst met een zoekopdracht. Voor website eigenaren is het daarom interessant om hoog in de zoekresultaten te staan met hun website met relevante zoektermen omdat er dan een grote kans is dat gebruikers van de zoekmachine op hun website terecht komen en klant worden. Hoe hoger je in de zoekresultaten staat, hoe meer bezoekers je krijgt en uiteindelijk meer klanten.

zoekmachine optimalisatie strategie

Is zoekmachine optimalisatie gratis?

Ja en nee. Je hoeft niet voor een klik of vertoning te betalen zoals bij bijvoorbeeld Google Ads maar je zult wel moeten investeren. Het zal je in ieder geval tijd kosten om je website te optimaliseren en om teksten te schrijven. Een wellicht huur je een expert of een bedrijf in om de werkzaamheden voor je uit te voeren. Daar gaan de kosten voor zoekmachine optimalisatie in zitten.

Je moet je er ook niet in vergissen dat het iets eenmaligs is. Vooral voor zoektermen met veel concurrentie zul je altijd jouw concurrentie een stapje voor moeten blijven. Je zult daarom altijd bezig moeten blijven met zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is echt een lange termijn strategie, niet om snel resultaat te behalen maar langdurige resultaten.

De voordelen van zoekmachine optimalisatie

  • Zoekmachine optimalisatie is duurzaam
  • Met zoekmachine optimalisatie krijg je verkeer van hoge kwaliteit naar je website
  • Je hoeft niet voor een klik te betalen
  • De inspanningen die je doet om je website te optimaliseren kun je ook voor adverteren gebruiken
  • Je behaalt er een hogere conversie mee

De nadelen van zoekmachine optimalisatie

  • Het kost tijd voordat je resultaten ziet
  • Zoekmachine optimalisatie is constant aan het veranderen
  • Soms kunnen Google updates nadelig uitpakken zonder dat daar een duidelijke reden voor is
  • De concurrentie op zoekwoorden kan hevig zijn en daardoor kan het lastig zijn om hoger in Google te komen voor dat zoekwoord
  • Er zijn geen garanties dat je hoge posities in de zoekmachine krijgt

zoekmachine optimalisatie uitvoeren

On Page SEO

Onder On Page SEO vallen alle activiteiten die je voor zoekmachine optimalisatie op je website doet. Hierbij kun je denk aan:

  • De techniek van je website, zoals een SSL certificaat en de snelheid van je website
  • Het optimaliseren van de pagina’s door zoekwoorden op strategische plaatsen te plaatsen

Off Page SEO

Onder Off Page SEO vallen alle werkzaamheden voor zoekmachine optimalisatie die buiten de website gedaan worden. Hierbij kun je denken aan linkbuilding oftewel links die naar de website verwijzen.

Adverteren of zoekmachine optimalisatie?

Het één sluit het ander niet uit. Je kunt prima adverteren en zoekmachine optimalisatie combineren. Het kan elkaar juist versterken. Het belangrijkste is dat je je focus legt op roi oftewel return on investment. Zolang het budget dat je investeert meer oplevert dan dat je er in stopt, kun je doorgaan. Zorg er daarom altijd voor dat het duidelijk is wat je investering oplevert.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie