Metatags zijn voor de website bezoekers onzichtbare velden die informatie over de pagina bevatten. Metatags zijn belangrijk voor zoekmachines, zoals Google, omdat zoekmachines door de metatags beter kunnen bepalen waar de pagina over gaat. In de begin dagen van het internet waren de metatags de belangrijkste onderdelen van een website om hoog in Google te komen. Tegenwoordig is de waarde afgenomen maar zijn ze nog steeds belangrijk.
Inhoudsopgave
Hoe plaats je een metatag op je website?
Een metatag is een HTML element. Je kunt deze plaatsen als je kennis van HTML hebt en de paginabron kunt bewerken. Een andere, meer gebruikte, optie is om via een CMS zoals WordPress de code toe te voegen. Dit is niet complex, via het CMS is dit zeer eenvoudig. Voor WordPress is het het handigst om de plugin Yoast SEO te installeren. Met deze plugin heb je tal van opties om je pagina te optimaliseren, waaronder de metatags.
Voorbeelden van metatags
Metatag met een korte beschrijving wat er op de pagina staat:
<meta name=”description” content=”Deze content is op de pagina te vinden” />
Metatag met de zoekwoorden voor deze pagina:
<meta name=”keywords” content=”wordpress, seo” />
Metatag om aan te geven wie de auteur van de pagina is:
<meta name=”author” content=”Succeswebsite” />
Metata om aan te geven door welk programma deze pagina gemaakt is:
<meta name=”generator” content=”WordPress” />
Metatag om aan zoekmachines aan te geven of de pagina in de index van de zoekmachine opgenomen mag worden en of de pagina’s gevolgd mogen worden:
<meta name=”robots” content=”nofollow, noindex” />
De belangrijkste metatags voor SEO
Het allerbelangrijkste voor SEO is de pagina titel. Alhoewel dit geen echte metatag is. De metatag description is belangrijk omdat deze samen met de pagina titel in de zoekresultaten van Google getoond wordt. De metatag is niet direct belangrijk voor de ranking maar indirect wel. Als blijkt dat er op een link die lager staat, vaker geklikt wordt dan degene erboven dan zal Google meer waarde aan deze link hechten en de pagina hoger plaatsen.
Als laatste is de metatag robots belangrijk. Deze plaats je op een pagina en je kan er 2 dingen mee aangeven:
- Of zoekmachines de pagina in hun database op moeten nemen
- Of de links op de pagina gevolgd moeten worden
Metatags die je niet meer hoeft te gebruiken
De metatag keywords was vroeger heel belangrijk maar heeft voor Google geen waarde meer. Dit omdat er veelvuldig misbruik van deze tag gemaakt werd. Vroeger was het voldoende om deze metatag met een zoekwoord naar keuze te vullen en je werd dan op dit zoekwoord gevonden. Sommige andere zoekmachines hechten nog wel waarde aan deze metatag.
Andere metatags die niet voor SEO van belang zijn:
- Author: geeft informatie over de schrijver van de pagina
- Content: geeft aan wat voor soort content er op de pagina staat
- Generator: geeft informatie met welk CMS de pagina gemaakt is
- Lang: geeft aan in welke taal de pagina geschreven is
- Revisit after: een verzoek aan de zoekmachines na hoeveel dagen de pagina opnieuw bezocht moet worden