Facebook is een sociaal netwerk waar gebruikers een account kunnen aanmaken en vervolgens persoonlijke interesses delen met andere Facebook gebruikers. Gebruikers kunnen “vrienden” worden met andere gebruikers. Ook bedrijven kunnen hier een pagina aanmaken, een zogenaamde bedrijfspagina, om vervolgens updates te delen met hun volgers.
Inhoudsopgave
Het gebruik van Facebook
Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld en ook in Nederland is het het meest gebruike sociale netwerk. Wereldwijd zijn er zo’n 1,7 miljard gebruikers en in Nederland zijn dit er zo’n 10 miljoen. Gebruikers kunnen via de website of via een app gebruik maken van het sociale netwerk.
Wat kan je met Facebook?
Gebruikers kunnen allerlei interesses delen. Dit kan door tekst, afbeeldingen of video’s te delen. Dit noem je een post of een update. De updates worden vervolgens op de tijdlijn van vrienden getoond en een vriend kan deze vervolgens liken of delen. Als iemand een update liked of deelt, zal de update vervolgens weer op de tijdlijn van deze gebruiker te zien zijn en zo kan er een viraal effect ontstaan. Ook is het mogelijk om bedrijven en bekende mensen te volgen.
Dit is ook de reden waarom Facebook interessant is voor bedrijven. Zij kunnen op een goedkope manier hun doelgroep bereiken. Alhoewel het effect de laatste jaren flink is afgenomen door allerlei maatregelen die Facebook genomen heeft. Zo heeft Facebook een algoritme ontwikkeld waardoor updates niet zo maar getoond worden. Daar voor in de plaats kun je adverteren. Bedrijven betalen nu dus om hun content (goed) te laten tonen. Maar dit kan nog steeds interessant zijn omdat de kosten (nog) vrij laag zijn.
De nadelen van Facebook
Facebook is de laatste tijd vaak negatief in het nieuws. Dit heeft te maken met onder andere de privacy waar Facebook het niet zo nauw mee neemt. Zo verzamelt Facebook alle data van zijn gebruikers en heeft het sociale netwerk het recht om foto’s van gebruikers te gebruiken. Verder bleek tijdens de laatste verkiezingen in de USA dat er veel nep nieuws via het sociale netwerk verspreid werd wat mogelijk de verkiezingen beïnvloed heeft.
Facebook voor bedrijven
Voor bedrijven is Facebook interessant om hun business te laten groeien. Hiervoor is het allereerst nodig om een Facebook Bedrijfspagina te maken. Een bedrijfspagina kan gebruikt worden door:
- Bedrijven
- Organisaties
- Goede doelen
- Bekende mensen
Met een Facebook Bedrijfspagina kun je jouw bedrijf op Facebook presenteren, met jouw doelgroep in contact komen. Daarnaast kun je een Facebook shop maken en misschien wel de beste optie: je kan op Facebook en Instagram adverteren.
Op Facebook adverteren
Naast op Google adverteren is er ook een mogelijkheid om op Facebook te adverteren. Facebook advertenties worden binnen het Facebook netwerk getoond, dit betekent dat je de advertenties ook op Instagram kan laten tonen en ook op WhatsApp. Daarnaast kan je de advertenties op diverse apps tegenkomen.
Adverteren op Facebook gaat anders in zijn werk dan op Google adverteren. Bij Facebook kies je een doelgroep en op basis van de gekozen instellingen worden de advertenties aan deze doelgroep getoond. Let er wel op dat de gebruikers niet om de advertentie vragen (ze zijn niet actief op zoek naar jouw product of dienst). Hierdoor is de conversie van Facebook advertenties lager dan die van Google.