Als je een tijdje met WordPress werkt dan ben je er ongetwijfeld een keer tegen aan gelopen: een WordPress fout. WordPress heeft een paar fouten die geregeld voor komen en eenvoudig op te lossen zijn. In dit artikel geef ik je de 10 meest voorkomende WordPress fouten en hoe je deze op kunt lossen.
Inhoudsopgave
1. Internal error
De melding internal server error is een algemene foutmelding. Er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. Het is geen specifieke WordPress fout maar een foutmelding van de server.
De meest voorkomende oorzaken zijn:
- een fout in het .htaccess bestand
- te weinig PHP geheugen
Het makkelijkste is om eerste te kijken of de fout in het .htaccess bestand zit. Hernoem daar voor het bestand en kijk of de website nu wel werkt. Mocht dit niet helpen dan kun je extra PHP geheugen aan WordPress toewijzen.
2. Error establishing database connection
De foutmelding “Error establishing database connection” wil zeggen dat het niet gelukt is om een connectie met de database te leggen. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- De account gegevens voor de database kloppen niet. Dit kunnen de database, de gebruiker, het wachtwoord of de server van de database zijn.
- De server waar de database op staat is (tijdelijk) niet bereikbaar.
Meestal ligt de oorzaak in foutieve gegevens. Je kunt e gebruikte gegevens controleren door in het bestand /wp-config.php de gegevens op te zoeken en deze te vergelijken met de gegevens die je van je provider gekregen hebt.
3. WordPress white screen of death
Oeps, ineens is je website helemaal wit. Het zogenaamde white screen of death is een veel voorkomende WordPress fout. Het vervelende is dat er voor de rest helemaal geen melding bij staat. Het is dus voor de meeste website eigenaren raden wat de fout is. Gelukkig is het probleem in de meeste gevallen verholpen door de PHP memory limiet te verhogen.
Mocht dit niet helpen dan zit het probleem waarschijnlijk in een plugin of in het gebruikte theme. Om hier achter te komen zul je alle plugins moeten deactiveren en kijken of het probleem dan verholpen is. Als het niet aan de plugins ligt, kan het aan het theme liggen. Dit kun je testen door het standaard WordPress theme te activeren.
4. 404 error
Met deze WordPress fout kan een bezoeker wel het WordPress dashboard en de homepage van de website bereiken. Op het moment dat je naar een andere pagina gaat, krijg je een 404 error. Het gaat dus niet om één individuele pagina die een 404 error geeft.
De fout is meestal opgelost door de permalinks van WordPress aan te passen. Dit doe je via het dashboard onder Instellingen > Permalinks. Kies een andere Url structuur en kijk of de error verdwenen is.
Mocht dit niet werken dan kan het zijn dat de .htaccess file niet goed is. controleer of onderstaande regels in het bestand staan.
Pas het bestand eventueel aan.
5. Memory exhausted
De melding “Fatal error: Allowed memory size of ..” is één van de meest voorkomende WordPress foutmeldingen. Het betekent dat een WordPress plugin meer geheugen nodig heeft dan de standaard 64MB. 64MB is de standaard hoeveelheid geheugen die WordPress toegewezen krijgt.
Het verhogen van het PHP geheugen kan eenvoudig geregeld worden via het bestand wp-config.php. Door onderstaande regel aan het bestand toe te voegen, verhoog je de limiet. Je kunt eventueel je eigen waarde opgeven.
6. Kan geen afbeeldingen uploaden
Bij nieuwe WordPress installaties treedt deze fout vaak op. Je probeert een afbeelding toe te voegen en krijgt de foutmelding: “Kan map pics/2017/02 niet aanmaken. Is de bovenliggende map beschrijfbaar door de server?”.
Dit heeft te maken met de rechten van de mappen op de server. Login met FTP op je server en controleer de bestandsrechten van de map wp-content/uploads. Deze moet op 755 staan.
7. Tijdelijk niet beschikbaar vanwege gepland onderhoud foutmelding
De melding “Tijdelijk niet beschikbaar vanwege gepland onderhoud. Probeer het over enkele minuten nog een keer.” krijg je op het moment dat je WordPress aan het updaten bent. Maar soms verdwijnt de melding niet. Dit komt omdat WordPress een bestand aanmaakt tijdens het update proces die na het het updaten niet verwijderd is.
Het verwijderen van het bestand is eenvoudig. Log in met FTP en in de root van je server (de map public_html) staat het bestand .maintenance. Verwijder dit bestand en de melding is verdwenen.