5 tips voor een goed zoekwoorden onderzoek

Home » Blog » SEO » 5 tips voor een goed zoekwoorden onderzoek

Zoekwoorden onderzoek is de basis van een goede SEO campagne. Met een zoekwoorden onderzoek ga je onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om jouw diensten of producten te vinden. Maar hoe voer je een goed zoekwoorden onderzoek uit?

1. Ga bij jezelf te rade

De eerste manier om aan zoekwoorden te komen is door zelf na te denken. Je hebt zelf vast wel een idee waar jouw doelgroep op zoekt. Schrijf deze woorden op. Daarnaast kun je denken aan vragen die je van klanten en prospects krijgt. Bijvoorbeeld via de telefoon of per email. Welke vragen worden gesteld? Welke woorden worden gebruikt?

2. Vraag het anderen

Als je aan jouw klanten vraagt hoe ze naar jouw diensten en/of producten zouden zoeken. Welk antwoord geven zij dan? Welke woorden zouden zijn gebruiken? Deze vraag kun je aan je klanten stellen maar ook aan prospects of vrienden en familie. Gebruik je fantasie om meer mensen te vragen.

3. Gebruik ubersuggest.io

Een handige tool om nieuwe zoekwoorden te vinden is ubersuggest.io. Met deze tool geef je een zoekwoord op en de tool zoekt daar variaties bij. Zo kun je makkelijk aan zoekwoorden komen waar je niet snel aan gedacht had.

4. Gebruik Google auto suggestie

Een andere manier om variaties op zoekwoorden te vinden is door gebruik te maken van de auto aanvul functie van Google. Als je in de zoekbalk een zoekwoord intikt en daarna op spatie dan geeft Google suggesties. Je kunt ook een beginletter invullen zodat Google alleen variaties met de opgegeven letter toont. Bijvoorbeeld door de letter “a” in te tikken, komen er variaties op het zoekwoorden die beginnen met de letter “a”.

google suggest

5. Gebruik de Google zoekwoordplanner

De meest gebruikte tool om zoekwoorden te vinden is de Google zoekwoordplanner. Met deze gratis tool kun je zoekwoord suggesties vinden en bovendien zie je het maandelijkse zoekvolume op deze zoekwoorden. Het enige jammere is dat sinds 2016 het exacte zoekvolume niet meer getoond wordt maar een indicatie met een staffel getoond wordt. Deze staffels lopen van 0-100, 100-1000, 1k-10K, 10K-100K en groter dan 100K. Alleen als je een Google AdWords account heb waarmee je genoeg besteedt, krijg je de exacte aantallen te zien.

Andere handige tool

Een tool die ik zelf veel gebruik is LongTailPro. Met deze tool kun je long tail keywords vinden.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie