Met on page SEO optimaliseren we de verschillende onderdelen op de website om daarmee zo hoog mogelijk in Google te scoren. On page SEO is het gedeelte waar je de meeste invloed op hebt. In deze handleiding vind je de punten op je website die je moet optimaliseren om zo beter in Google te scoren.
Inhoudsopgave
Wat is on page SEO?
SEO bestaat uit on page SEO en off page SEO. Simpel gezegd vallen onder on page SEO alle handelingen die je op je website uitvoert om beter gevonden te worden en met off page SEO alle handelingen die buiten je website plaatsvinden.
De 3 hoofdonderdelen van SEO zijn:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
On page SEO bestaat uit de techniek en de content, off page SEO uit autoriteit.
Zorg voor een goed SEO fundament
Een succesvolle SEO strategie begint bij een goede basis en deze leg je door de technische SEO in orde te hebben. Hieronder vallen zaken als:
- Nette, leesbare code voor zoekmachines
- Een snelle website, zorg dat een pagina binnen 2 seconden geladen is
- Een website die geschikt is voor tablet en mobiel, het makkelijkste is om gebruik te maken van responsive webdesign
- Een SSL certificaat voor een versleutelde overdracht van gegevens
- Een goede structuur van de website zodat zoekmachines begrijpen waar de inhoud van de website over gaat
Tegenwoordig kun je met WordPress een goede website maken waarmee je de techniek helemaal in orde kan maken.
On page SEO in orde maken
Als de basis in orde is, kun je je richten op de content en de on page SEO. Start altijd met een zoekwoorden onderzoek. Hiermee ga je op zoek naar relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw producten en/ of diensten te vinden. Met deze zoekwoorden maak je een content plan. Je weet nu welke content je moet schrijven.
Er zijn diverse betaalde en gratis tools om zoekwoorden onderzoek te doen.
- Ubersuggest; een gratis tool van Neil Patel waarmee je zoekwoorden kunt vinden
- Answer the Public; hiermee kun je vragen vinden die bezoekers stellen op basis van een onderwerp, je krijgt dus geen zoekwoorden met het zoekvolume
- Google Zoekwoordplanner; dit is een gratis tool van Google, onderdeel van Google Ads, waarmee je zoekwoorden kunt vinden met de bijbehorende zoekvolumes
- Ahrefs; compleet SEO pakket waarmee je ook zoekwoorden onderzoek kunt doen, het is betaalde software
- Moz Pro; ook een compleet, betaald SEO pakket waarmee je zoekwoorden kunt vinden
- Long Tail Pro; betaalde software waarmee je longtail zoekwoorden kunt vinden
De gratis software werkt prima, het is in het begin niet nodig om betaalde software aan te schaffen.
Nadat je zoekwoorden onderzoek hebt uitgevoerd en een plan voor het publiceren van content hebt gemaakt, is het tijd om content te gaan publiceren. Het allerbelangrijkste van content is dat je schrijft voor je bezoekers en aandacht besteed aan wat zoekmachines belangrijk vinden. Dat laatste betreft on page SEO optimalisatie.
Hieronder vind je de on page SEO tips die je moet toepassen om je content beter in de zoekmachines te laten scoren.
Optimaliseer je URL’s
Als je WordPress installeert en op de standaard instelling laat staan dan worden er URL’s zoals https://succeswebsite.nl/?p=123 aangemaakt. Voor de werking is dit prima echter voor zoekmachines kan dit veel beter. Door leesbare URL’s te creëren kun je extra SEO voordeel behalen.
Ga in WordPress naar Instellingen > Permalinks. In dit scherm kun je de layout van je URL aanpassen.
Kies voor de optie “Berichtnaam” zodat je URL leesbaar wordt: https://succeswebsite.nl/voorbeeld-bericht/
Zoekmachines kunnen de URL nu “lezen” zodat ze begrijpen waar de pagina over gaat.
Nog enkele tips voor een SEO geoptimaliseerde URL:
- Plaats het zoekwoord waar je op gevonden wil worden in de URL en het liefst vooraan
- Maak de URL kort, liever https://succeswebsite.nl/on-page-seo-handleiding dan https://succeswebsite.nl/complete-on-page-seo-handleiding-voor-beginners
- Vermijd getallen in je URL, bijvoorbeeld een artikel over 11 on page SEO tips of on page SEO tips 2020. Laat het getal uit de URL. Zo kun je het artikel makkelijk aanpassen zonder dat je allerlei redirects toe moet passen
1. Optimaliseer je pagina titel
De pagina titel is één van de belangrijkste SEO elementen op een pagina. De pagina titel wordt in de zoekresultaten van Google getoond en deze zie je in het tabblad van je webbrowser.
Optimaliseer de pagina titel op de onderstaande punten:
- Plaats het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in de pagina titel, en plaats deze zo ver mogelijk voor in de pagina titel
- Gebruik maximaal 60 leestekens in de pagina titel voor optimale weergave in de zoekresultaten
- Schrijf een uitnodigende pagina titel die de aandacht trekt
2. Meta tag description
De meta tag description kun je zien als een mini advertentie voor je pagina en moet er voor zorgen dat gebruikers van een zoekmachine op jouw link klikken.
Naast de pagina titel toont Google ook de meta tag description in de zoekresultaten. In tegenstelling tot de pagina titel heeft de meta tag description geen directe invloed op de positie in de zoekmachine. Maar indirect is deze wel van invloed.
Google kijkt namelijk ook naar hoe vaak er op een link geklikt wordt en als blijkt dat er meer op een pagina geklikt wordt dan op een pagina die hoger in de zoekresultaten staat, dan zal Google de lager staande pagina omhoog plaatsen. Deze blijkt immers waardevoller te zijn omdat er meer mensen op klikken.
Tips voor een goed geoptimaliseerd meta tag description
- Plaats het zoekwoord waar je op gevonden wil worden in de meta tag description
- Plaats het zoekwoord zo ver mogelijk naar voren in de meta tag description
- Maak de meta tag description maximaal 155 tekens lang
- Plaats een call-to-action in de meta tag description
3. Plaats koppen en tussenkoppen in je tekst
Koppen en tussenkoppen zijn belangrijk voor zoekmachines. Het zijn eigenlijk korte beschrijvingen van de tekst die volgt. Technisch gezien zijn het de HTML elementen H1 tot en met H6. In de WordPress editor kun je deze zien in de balk van de editor en heten ze Koptekst 1 tot en met Koptekst 6.
Begin een pagina altijd met een koptekst 1 en gebruik deze maar één keer. Voor elk stukje tekst gebruik je een koptekst 2 en als het lang wordt, kun je dit wel onderverdelen met een koptekst 3 en eventueel 4. Zelf gebruik ik maximaal koptekst 3 omdat het in de praktijk voldoende is.
Tips voor geoptimaliseerde koppen en tussenkoppen
- Gebruik de H1 koptekst aan het begin van de tekst en maximaal 1 keer
- Verwerk zoekwoorden in de koptekst en ook minimaal 1 keer in een tussenkop
4. Plaats je zoekwoord op strategische plaatsen
Je hebt al een paar kunnen lezen dat je het zoekwoord waar je op gevonden wil worden op verschillende onderdelen van je content moet plaatsen. Behalve op de eerder genoemde content onderdelen is het belangrijk om je zoekwoord in de tekst te verwerken.
Zorg er voor dat dit op een natuurlijke manier gebeurt. Plaats het in ieder geval aan het begin van de tekst en zorg er voor dat de tekst natuurlijk blijft. Dus niet extra toevoegen waar dat niet nodig is.
Zo moet het dus niet:
5. Gebruik afbeeldingen en optimaliseer deze
Afbeeldingen maken je tekst interessanter voor lezers maar zorgen er ook voor dat je beter in de zoekmachines scoort. Enerzijds omdat de afbeeldingen in Google Image Search opgenomen worden en je via deze weg bezoekers op je website krijgt. Maar ook omdat Google de tekst beter waardeert omdat je een extra onderdeel van je content kan optimaliseren voor je belangrijkste zoekwoord.
Aandachtspunten voor SEO geoptimaliseerde afbeeldingen:
- Verwerk het zoekwoord op de strategische plaatsen van de afbeeldingen, dit betekent in de bestandsnaam en in de alt tag
- Gebruik een beschrijvende naam als bestandsnaam, dus niet DSN001100.jpg maar on-page-seo.jpg
- Optimaliseer de bestandsgrootte van de afbeelding, gebruik het juiste formaat en comprimeer de afbeelding zodat deze niet te zwaar wordt
- Als je meerdere woorden in een bestandsnaam gebruikt, maak dan gebruik van een liggend streepje (het minteken) tussen de verschillende woorden
- Gebruik relevante afbeeldingen
6. Pagina en website snelheid
De website snelheid is een grote factor voor SEO. Het is vooral belangrijk voor je bezoekers. Deze zullen bij een langzame website wegklikken en naar de concurrent kijken.
Naast de basis van de website is het ook belangrijk om per pagina goed in de gaten te houden dat deze snel laadt. Dit doe je door er op te letten wat je op de pagina plaatst. Vermijd bijvoorbeeld onnodige scripts en let op het aantal afbeeldingen en de bestandsgrootte van een afbeelding.
7. Maak gebruik van multimediale content
Naast tekst en afbeeldingen op je pagina waarderen zoekmachines pagina’s die meerdere soorten content op de website plaatsen. Hierbij kun je denken aan relevante video’s, audio, PDF’s en infographics.
8. Lengte van de tekst
“Size does matter” in het geval van tekst. Het allerbelangrijkste is natuurlijk de kwaliteit van de tekst maar uit onderzoek blijkt dat lange tekst het goed doet in de zoekmachines.
Je hoeft niet elk artikel lang te maken maar schrijf ook een paar monster artikelen van 1500 woorden of meer. Met zulke monster artikelen kun je een onderwerp helemaal uitdiepen zodat je het meest waardevolle artikel over een bepaald onderwerp kan publiceren.
9. Maak gebruik van interne links
Links naar je website zorgen er voor dat je website meer autoriteit krijgt. Maar naast links van andere websites helpt het ook om links van pagina’s op je eigen website te krijgen.
Zorg er in ieder geval voor dat elke pagina een link krijgt. Naar de belangrijkste pagina’s moet vaker gelinkt worden.
10. Externe links
Naast interne links is het ook belangrijk om links naar relevante externe websites te plaatsen. Kijk naar interessante websites die informatie over de content op jouw pagina geven en plaats daar een link naar toe.
Laat externe links altijd in een nieuw tabblad openen zodat bezoekers ook op jouw website blijven.
11. Structured data
Structured data, ook wel rich snippets genoemd, zorgt er voor dat pagina’s opvallen in de zoekresultaten van een zoekmachine. De rich snippets zorgen er niet direct voor dat je hoger in de zoekresultaten komt maar kunnen wel voor een hogere CTR zorgen. Dit kan er uiteindelijk wel voor zorgen dat je hoger in Google komt (vergelijkbaar met de meta tag description).
Verschillende soorten rich snippets
Er zijn verschillende soorten rich snippets beschikbaar. Welke je gebruikt hangt o.a. af van het soort content dat je op je website hebt.
- Reviews – hiermee krijg je de review sterren in de zoekresultaten
- Producten – dit lijkt op reviews alleen krijg je de sterren per product
- Recepten – deze zorgt voor extra informatie en een afbeelding in de zoekresultaten
- Evenementen – hiermee wordt de naam, locatie en de tijd in de resultaten getoond
De makkelijkste manier om rich snippets toe te voegen is door gebruik te maken van een plugin.