SEO staat voor Search Engine Optimization of te wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Met SEO probeer je en webpagina en uiteindelijk je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van een zoekmachine te krijgen. Je kiest hier zoekwoorden voor die belangrijk voor jouw website zijn. Als je met SEO wilt beginnen zul je merken dat er veel termen en andere zaken op je af zullen komen. In dit artikel kun je als beginner meer over SEO te weten komen.
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave
Wat is SEO?
SEO is een verzameling van online technieken die gebruikt worden om er voor te zorgen dat een webpagina zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van de zoekmachines getoond wordt op een bepaalde zoekterm. SEO heeft de naam gratis te zijn omdat je, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Ads, niet voor een klik hoeft te betalen.
On page SEO
On page SEO zijn alle SEO activiteiten die je op de website zelf uitvoert. Je hebt dus controle over deze SEO werkzaamheden. On page SEO gaat vooral over het optimaliseren van een pagina. Denk hierbij aan:
- Het optimaliseren van de pagina titel
- Het optimaliseren van de meta tag description
- Een zoekmachine vriendelijke URL aanmaken
- Het gebruik maken van koppen en tussenkoppen
- Het optimaliseren van de afbeeldingen
- Het verwerken van de zoekterm op strategische plaatsen op de pagina
Off page SEO
Off pages SEO zijn alle SEO activiteiten die buiten de eigen website plaatsvinden. De off page SEO activiteiten zijn voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor het SEO succes. Vooral link building bepaalt hoe hoog je in de zoekmachines komt te staan. Link building is wel iets dat je beter aan een expert kan overlaten. Als je zelf op zoek gaat naar links kan dit ook verkeerd uitpakken doordat je links van verkeerde websites krijgt of te veel met dezelfde ankertekst linkt.
Zoekwoorden onderzoek
Een goed SEO plan begint altijd met een zoekwoorden onderzoek. Met een zoekwoorden onderzoek ga je op zoek naar zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om jouw product of dienst te vinden. Als je een schilder in Haarlem bent, zou een goede zoekterm “schilder haarlem” of “schildersbedrijf haarlem” zijn. Vervolgens ga je een pagina op je website optimaliseren voor deze zoekterm.
Hoe kom je aan de juiste zoekwoorden?
Er zijn diverse tools om zoekwoorden te vinden. Van gratis tot redelijk dure software:
- Google Ads keyword finder
- Ubersuggest
- Long tail pro
- Semrush
- Ahrefs
Content plan maken
Na het uitzoeken van relevante zoekwoorden is het tijd om een content plan te maken. Sommige zoekwoorden kun je groeperen en op één pagina gebruiken. Voor andere zoekwoorden maak je één pagina. Kijk o.a. naar het zoekvolume van een zoekwoord. Naast het zoekvolume is de zoekintentie belangrijk. Er zijn informatieve zoekwoorden en koopgerichte zoekwoorden. Vaak zie je ook een fase waarin een bezoeker zich bevindt. Bijvoorbeeld in een oriënterende fase of in een koop fase.
Als voorbeeld:
- Een gebruiker zoekt op: “hardloop schoen voor beginners”. De gebruiker is informatie aan het verzamelen.
- Een gebruiker zoekt op: “adidas hardloop schoenen”. De gebruiker is al wat verder in het zoekproces en misschien al bereid om tot koop over te gaan als het aanbod goed is.
- Een gebruiker zoekt op: “adidas trx500 beste prijs”. Gebruiker is heel specifiek op zoek naar de beste prijs voor een bepaalde hardloop schoen. De gebruiker is klaar om de schoen te kopen.
In een goed content plan noteer je wat je gaat schrijven, wie het gaat schrijven en wanneer het geschreven wordt.
Content publiceren
Het content plan is klaar, het is tijd om de content te publiceren. Met een WordPress website is dit heel eenvoudig. Je kunt de content alvast schrijven en vervolgens inplannen op een bepaalde datum. Zo komt de content automatisch op de geplande datum online.
Als je succes met SEO wil krijgen, plan dan regelmatig content in. Bijvoorbeeld elke woensdag om 08:00 uur een blog die online komt. Google is gek op websites die regelmatig nieuwe content online zetten.