De meta tag description wordt door de zoekmachines onder de titel van de pagina in de zoekresultaten getoond. Ook wordt de meta tag description gebruikt als je een pagina deelt op social media. En hoewel de meta tag description niet direct invloed heeft op de ranking van een pagina in de zoekresultaten, loont het toch om deze te optimaliseren. Lees de tips om een ultieme meta tag description te schrijven.
Inhoudsopgave
Wat is de meta tag description?
De meta tag description is een korte beschrijving van een webpagina en bestaat uit één of 2 regels tekst. Je ziet de meta tag description terug in de zoekresultaten van Google.
De ideale meta tag description heeft de volgende kenmerken:
- Maximale lengte van 155 karakters of 920 pixels, tegenwoordig mag deze langer zijn maar op mobiel wordt dit aantal karakters aangehouden.
- Minimale lengte van 70 karakters of 430 pixels.
- Elke pagina moet een unieke meta tag description hebben.
- Verwerk het zoekwoord waar de pagina voor geoptimaliseerd is in de meta tag description.
De meta tag description is een HTML element en ziet er als volgt uit:
Een goede meta tag description is een mini advertentie voor jouw webpagina en moet gebruikers van een zoekmachine verleiden om op de link naar jouw pagina te klikken.
Waarom de meta tag description belangrijk voor SEO is
In tegenstelling tot de pagina titel zorgt een goed geoptimaliseerde meta tag description niet voor een hogere ranking in Google. En toch kan deze er indirect wel voor zorgen dat je hoger in Google komt.
Google kijkt namelijk ook naar hoe vaak er op een link geklikt wordt. Als jij een goede meta tag description schrijft, kan dat er voor zorgen dat er meer gebruikers op jouw link klikken dan op een link van een pagina die hoger dan jouw pagina staat. Google zal dan na verloop van tijd jouw pagina hoger in de zoekresultaten plaatsen.