Wat is Google Analytics?

Home » Blog » SEO » Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis web statistieken dienst van Google waarmee je het verkeer op je website inzichtelijk kunt maken. Na de lancering in november 2005 is Google Analytics wereldwijd de meest gebruikte statistieken dienst.

Waarvoor is Google Analytics een must om te hebben?

Meten is weten en met Google Analytics krijg je inzicht in het verkeer op je website. Je kunt de conversies op je website bijhouden. En als je de koppeling met Google AdWords maakt, kun je ook de resultaten van de advertentie campagnes en de kwaliteit van de landingspagina’s meten.

Hoe kom je aan Google Analytics?

Door gratis een account aan te maken op de website van Google Analytics kun je gebruik maken van deze dienst.

Hoe werkt Google Analytics?

Allereerst moet je een Google Analytics account aanmaken en dan binnen het account kun je verschillende websites toevoegen (maximaal 100). Dit doe je onder het kopje “Beheer”.

google analytics beheer

Je begint met het invullen van de gegevens van de website en daarna geef je akkoord op de algemene voorwaarden.

google analytics account toevoegen

Je krijgt een scherm met de Google Analytics code. Deze code moet je op je website plaatsen.

google analytics code

Nadat de code op de website geplaatst is, zal het verkeer op de website gemonitord worden door Google Analytics en de gegevens kun je in je account terugvinden.

Belangrijkste functies van Google Analytics

Doelgroep

Hier kun je o.a. zien hoeveel bezoekers er op de website zijn gekomen, uit welk land, met welk besturingssysteem, hoe lang een gebruiker op de website is gebleven en of het een nieuwe of een terugkerende bezoeker is.

Acquisitie

In dit onderdeel zie je hoe bezoekers op de website zijn gekomen. Verder kun je dieper inzoomen op de kanalen voor meer gedetailleerde informatie.

Gedrag

Hier zie je wat de bezoeker op je website doet. Welke pagina’s bezocht worden, hoe lang men op een pagina blijft, welke zoekopdrachten er op de website uitgevoerd worden.

Conversies

Hier krijg je informatie over het aantal conversies. Je kunt tot 20 doelen instellen zoals een verkoop, een download van een Ebook, een gebruiker die een bepaalde tijd op een pagina blijft.

Wat zijn de nadelen van Google Analytics?

Google Analytics is een hartstikke handige dienst maar heeft zeker ook een paar nadelen. Zo is spam een groot probleem binnen Google Analytics. Er zitten heel vaak nep bezoekers in de statistieken. Dit zijn bezoekers die nooit op de website zijn gekomen maar door spam in de statistieken terecht komen. Een ander nadeel is dat sinds 2011 de zoekwoorden waarmee een bezoeker via de organische zoekopdrachten (SEO) op de website komen, niet meer getoond worden. In plaats daarvan zie je de tekst “not provided”. Dit is een groot nadeel omdat je niet meer inzichtelijk hebt welk zoekwoord verantwoordelijk is voor bijvoorbeeld een conversie.

Meer weten over Google Analytics?

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie