Zo schrijf je een effectieve meta tag description

Home » Blog » SEO » Zo schrijf je een effectieve meta tag description

De meta tag description is een HTML element dat bovenin de pagina geplaatst wordt. Voor SEO is het niet direct van invloed op de ranking van je website maar indirect wel. Een goed geschreven meta tag description zorgt er immers voor dat Google gebruikers verleid worden om op een link in de zoekresultaten te klikken.

Wat is een meta tag description?

meta tag description voorbeeld

De meta tag description is een korte paragraaf die in de HTML van een webpagina geplaatst wordt en het geeft een korte beschrijving van de pagina. Je ziet deze tekst terug in de zoekresultaten van Google, direct onder de pagina titel en de URL van de pagina. Ook zie je deze tekst terug als de pagina gedeeld wordt op Social Media.

Hoe voeg ik een meta tag description aan een pagina toe?

Ik beperk me in dit artikel tot WordPress website en zal daar dan ook een voorbeeld voor geven. Met behulp van de plugin Yoast SEO is dit zeer eenvoudig. Bewerk de pagina en scroll naar het gedeelte van Yoast SEO. Dit staat normaal gesproken onder de content. Daar vind je een apart veld waar je de pagina titel en de meta tag description kan invullen.

yoast seo meta tag invullen

Waarom is de meta tag description belangrijk?

Een goed geschreven meta tag description zorgt er voor dat mensen op de link gaan klikken. Het zorgt daarmee voor een hogere CTR (Click Through Rate). En hoewel het geen directe invloed op de ranking van je website heeft, heeft het wel indirect invloed. Als namelijk blijkt dat er meer op een link geklikt wordt dan op een link die hoger in de zoekresultaten terug te vinden is, zal Google de link beter waarderen en mogelijk hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Zo schrijf je een effectieve meta tag description

  • Plaats het zoekwoord waar de pagina voor geoptimaliseerd is, in de meta tag.
  • Zorg dat de tekst niet langer is dan 155 tekens.
  • Zorg dat elke meta tag description uniek is.
  • Maak er een goed lopende zin van. Dus niet volstoppen met losse keywords.
  • Maak gebruik van rich snippets, dit zorgt voor meer vertrouwen.
  • Voeg een call-to-action toe.
  • Zorg er voor dat de tekst een soort mini advertentie is om bezoekers te verleiden om op de link te klikken.

Gerelateerde berichten

Plaats een reactie