Welke Social Media platforms zijn voor jou geschikt?

Social Media biedt website eigenaren een goede kans om hun website te promoten. Maar er zijn zo veel verschillende Social Media platforms, welk social media platform is geschikt voor jouw website? Kies je voor Facebook of LinkedIn of wordt het toch Snapchat? Lees in dit artikel een overzicht van de verschillende social media platforms en wie er gebruik van maakt.

Veel gebruikte social media platforms in Nederland

Niet in elk land worden dezelfde social media platforms gebruikt. Denk maar eens aan het vroegere Hyves. Dit was typisch iets voor de Nederlandse markt. Daarnaast zijn er bepaalde social media platforms welke in Nederland meer gebruikt worden dan in andere landen.

Veel gebruikt in Nederland zijn:

Facebook

Dit is met afstand het meest gebruikte social media platform ter wereld en ook in Nederland met zo’n 10 miljoen gebruikers de grootste. Jongeren zijn de laatste tijd wel van Facebook verdwenen en de groep ouderen (boven de 55) groeit. De grootste groep gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar. Facebook biedt goede kansen als je wil adverteren. Je kunt voor een relatief laag bedrag een grote doelgroep bereiken.

YouTube

Wat veel mensen niet weten, is dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is. Er wordt veel gezocht op video’s. Video’s bieden een grote kans om je doelgroep te bereiken, vooral de jongeren.

Twitter

Het Twitter gebruik neemt de laatste jaren af maar het biedt nog steeds goede kansen om met je doelgroep in contact te komen. Op Twitter kun je korte berichtjes plaatsen met of zonder afbeelding. Andere gebruikers kunnen je volgen en zien jouw Tweets op hun tijdlijn. Er is moeilijk algoritme zoals bij Facebook en berichten op Twitter kunnen daarom makkelijker bekeken worden. Het is heel geschikt voor webcare achtige mededelingen en vaak wordt er ook gebruik van gemaakt om producten te beschrijven. In Nederland zijn er ongeveer 2,6 miljoen Twitter gebruikers.

LinkedIn

LinkedIn is een zakelijk netwerk en is dan ook iets serieuzer van toon. Je kunt mensen toevoegen aan je netwerk en lid worden van groepen. Op je tijdlijn kun je laten weten wat je bezighoudt. Het social media platform is vooral geschikt voor professionals en ondernemers. LinkedIn heeft in Nederland ongeveer 4 miljoen gebruikers

Instagram

Dit social media platform is de laatste tijd erg in opkomst en wordt vooral door jongeren tussen de 20 en 39 jaar gebruikt. Het platform is vooral voor visuele uitingen. Gebruikers kunnen foto’s en korte video’s plaatsen die door volgers bekeken kunnen worden. Vooral food, mode, fitness en beroemdheden zijn populair op Instagram. Instagram heeft in Nederland zo’n 2 miljoen gebruikers

Pinterest

Ook Pinterest is vooral geschikt voor visuele uitingen. Het social media platform wordt voor het grootste gedeelte door vrouwen gebruikt en het grootste aantal gebruikers is tussen de 20 en 39 jaar oud. In totaal zijn er in Nederland ongeveer 2 miljoen gebruikers. Je kunt je eigen beelden delen maar ook beelden van anderen.

Snapchat

Snapchat is in opkomst onder jongeren tussen de 15 en 19 jaar. Nu heeft het ongeveer 1 miljoen gebruikers die het social media platform gebruiken om korte filmpjes van maximaal 15 seconden te delen. De filmpjes kun je eenmalig bekijken, na het bekijken verdwijnt de video. Het platform is dus zeer geschikt als je met jongeren tussen de 15 en 19 jaar in contact wil komen. Houd er wel rekening mee dat het vooral grappige video’s zijn. Pas je marketing strategie hier op aan.

Google Plus

Google Plus is het sociale media platform van Google. Het verwachte succes is uitgebleven maar voor bedrijven die zich met SEO bezighouden kan het platform nog interessant zijn. Zo zien jouw volgers bijvoorbeeld jouw website in de zoekresultaten staan als zij in Google zoeken. Voorwaarde is dan wel dat ze ingelogd moeten zijn. Voor de rest mist dit platform de kracht die andere platforms wel hebben. Het gebruik maken van een netwerk om daar updates te delen.

Welk social media platform kies jij?

Om in contact te komen met je doelgroep, moet je ten eerste kijken waar je doelgroep uithangt. En daarbij is het ook nog belangrijk of het platform jou ligt. Vind je bijvoorbeeld video’s maken helemaal niet leuk dan is de keuze voor YouTube en Snapchat niet de meest logische.

Plaats een reactie